13 oktober 2015

Fornyelse på fjellet

Høstferien er over og det har vært noen fantastiske flotte dager i fjellet på Oppdal!

Foto: Gunn Vaagan

Med så mange vakre farger ute blir man jo inspirert til å gjøre noe inne! Vi har den luksusen at vi selv har hytte ved sjøen og foreldre med hytte på fjellet. Da er det jo nok av steder å pusse opp;) "Heldige meg" fikk frie tøyler på to av soverommene i oppstuggu (2.etg) hos mor og far. Eneste føring var - lille rommet til lillemor skulle være lyst...Med minner om besøk hos gode venner på Røros hvor vertinnen er eksepsjonelt god på fargesetting og hodet begravd i fargekart, interiørblader og blogger, endte fargevalget på en kombinasjon av Tyrilin Interiørbeis - Fjellets lød ( som jeg har forelsket meg HELT i). 

Foto: Tyrilin Interiørbeis
 
Veggfargen heter Skumring og den ble valgt til tak for å gi en lun stemning på soverommene. Resten av familien var noget skeptiske til valget - poenget med renoveringen var jo at de ønsket å lysne det gule panelet... Men, med adgang forbudt 2. etg innført fikk jeg pusle rundt på egenhånd😊 Betydde jo også at jobben måtte gjøres alene...DET hadde jeg ikke tenkt på...😏

Det store soverommet skulle få lune vegger i Marrakesh og lillemors rom den lyse fargen Kokos - begge fra Jotuns fargekart



De fleste som har drevet med "litt" oppussing kjenner jo til de berømte "følgefeil"😆Med andre ord - køyesenger og diverse småbønder måtte også få et strøk maling....

Sort pianolakk ble mitt valg for avlastningsbordet, men her kan du benytte Jotuns Dempet Sort om du ikke ønsker den blanke finishen. Jeg hadde et gammelt speil i blank sort og valgte derfor maling med lakk finish. På det andre bordet ble det valgt en dus antikkgrå (S2502-Y) som også ble benyttet til å fornye min gamle køyeseng fra jeg var liten.



Etter flyttingen i fjor høst var garasjen vår full av ting & tang det ikke var plass til i det nye huset. Jakten resulterte i to små konsollbord jeg hadde laget av et spisebord en gang i tiden. Det ene var skrivebordet mitt på stuen og det andre var brukt som avlastningsbord i gangen. 

Alle ting kan få nytt liv og jeg er stor tilhenger av redesign og gjenbruk - selv om noen tror jeg bytter ut alt og kjøper nytt😉




Bordet ble i sin tid kjøpt hos Containergirl sitt bruktutsalg i Stjørdal som du finner i Nord-Trøndelag. Super butikk for brukt kupp! 

Speilet har fulgt meg siden vårt forrige hytteprosjekt; Katthult på Frosta. Ble aldri blogget om vårt søte sommerhus. Det får komme en gang man dukker ned i mimreboksen...❤️



Tilbake til høstferiens prosjekt som ble akkurat så bra som jeg hadde håpet! Soverommet vårt så slik ut før maling


Etter utallige timer med maskering, sparkel og malepensel så det slik ut











På lillemors rom så var det ganske triste "dongeriblå" vegger og mørkeblå seng...


Lyst og luftig ble det, med en koselig liten arbeidspult hun kan drive med alle pusleriene sine på. Mistenker at hytteeierne kommer til å snike seg opp og benytte arbeidsplassen når hun ikke er der😉







Etter fine dager på fjellet ble det tid til en svipptur ut til Åsenfjorden for opptak av båt og vinter-lukking av hytten.

Fantastiske fine høstfarger ved sjøen også, er litt vemodig at man ikke skal tilbake før til våren. Men - det gir meg god tid til å planlegge vårens prosjekter der ute! Er jo både soverom, anneks, terrasse +++ å ta tak i, så fargekartene legges ikke helt vekk for vinteren😄




Ha en vakker høstdag!








1 kommentar:

  1. Det ble utrolig fint. Det der er du dyktig på, men det er bare såvidt jeg tør se, for jeg er redd at også jeg skal få flere ideer.. God helg til dere alle. Hilsen Inger Johanne

    SvarSlett